Het afgelopen jaar heeft de gemeente Aa en Hunze gewerkt aan de ontwikkeling van een digitale erfgoedatlas die in verschillende kaartlagen en themakaarten het cultuurhistorische landschap en het rijke culturele erfgoed van de gemeente op een toegankelijke wijze zichtbaar maakt.

Nieuwe toevoeging zijn de verhalen (op het moment 53), die als themakaart in de atlas zijn opgenomen. Voor het verzamelen van deze verhalen heeft de gemeente samengewerkt met onder andere Historische Verenigingen. Op diverse georganiseerde erfgoedavonden zijn er ‘dorpsverhalen’ gedeeld.  Door de bundeling van deze verhalen is een eerste aanzet gegeven om de lokale geschiedenis gebied overstijgend te delen.

Stichting Historie Anderen heeft ook meegewerkt. Onder het kopje ‘verhalen’ zijn momenteel vier verhalen uit Anderen opgenomen, afkomstig uit de historische dorpswandelingen die voor de viering van 800 jaar ontwikkeld waren (met bronnen uit ‘Vensters op Anderen’ en het Moeshapperboek).

De link naar de digitale erfgoedatlas is :   Erfgoedatlas Aa en Hunze – ook te googlen als ‘erfgoedatlas Aa en Hunze’.

Iedereen die een kort verhaal over een plek in het dorp wil delen, kan het aanmelden bij de gemeente, via EErfgoedatlas@aaenhunze.nl.